208
0

הרפתקאותיי ב-Web 3.0: איך NFT ישנו את העולם העסקי

208
זמן קריאה: 4 דקות

שמענו כבר הכל – NFT זה שטויות, NFT זאת סתם תמונה או וידאו שכל אחד יכול להשיג באמצעות קופי/פייסט פשוט, NFT זאת עוד דרך להלבנת הון וטכנולוגיה שאף אחד לא צריך.

יודעים מה עוד שטויות? קלפים של פוקימון ושל בייסבול, סרטונים של אנשים רוקדים בטיקטוק וגם בובות POP, אבל כל אלה שינו את העולם העסקי, אז ברשותכם, בואו נתמקד בעיקר.

אחד הבאזים הגדולים בעולם הבלוקצ’יין היום הוא NFT, אני לא חושב שיש מישהו שלא שמע על זה וכבר לא יצא לו מכל החורים שזה נכס דיגיטלי ייחודי שכביכול אי אפשר להעתיק אותו, אבל בעצם כן, אז ברשותכם אני אפילו לא אתעסק במה זה (אם בכל זאת אתם לא יודעים אל תתביישו לשאול בתגובות).

NFT זאת בסך הכל עוד פלטפורמה לעשות פעולות עסקיות, ככה אני רואה את זה.

למה? פשוט מאוד. הגאונות בNFT היא שהוא מבוסס על חוזה חכם מה שאומר למעשה שאני יכול לעשות כל מה שאני רוצה בקוד (כל עוד אני שומר על סטנדרט), כלומר יש לי המון אופציות מעניינות וזה תלוי נטו ביצירתיות שלי.

נכון, יש את החלק האמנותי, לא שכחתי, עוד נגיע לזה.

תהיו איתי רגע, מכירים את זה שיש לכם פתאום דרייב ללכת לחדר כושר? אתם עפים על זה, קונים ציוד, עושים מנוי שנתי, מתחילים להתאמן ברבאק ואחרי שבוע-שבועיים לאט לאט מוותרים לעצמכם, אחרי כמה חודשים המנוי מעלה אבק ואין לו כבר שימוש (סליחה לכל המתאמנים שלא מוותרים לעצמם!).

לכל אותם אנשים שכן חוו את זה, או שלחילופין יש להם חבר מועדון שרק עוד קניה של 100 ש”ח תקנה להם מתנה בשווי 50 ש”ח, או כרטיסי ניקוב שרק עוד 3 ניקובים יזכה אותם בשייק חינם – אלה כמובן נשארים שנים בארנק, הנה פתרון מעניין:

תארו לכם שבמקום אותם כרטיסים ומנויים היה לכם פשוט NFT, הNFT יושב בתוך הארנק הדיגיטלי שלכם ואתם מגיעים לחדר כושר או לre-bar כזה, סורקים את הטלפון שלכם ומקבלים את מה שמגיע לכם.

ברגע שנמאס לכם מהחדר כושר, במקום לריב עם המזכירות, לבטל ולהפסיד כסף, ובמקום לזרוק את הכרטיסיה שכמעט סיימתם לנקב, תוכלו למכור אותה למישהו אחר?

ברור ברור, לא חידשתי עדיין כלום, חוץ מהעובדה שזה לא ממש חוקי למכור למישהו אחר מנוי קיים לחדר כושר, אבל נניח שכן, למה זה כזה טוב עם NFT?

עזבו את זה שזה קל (שתי לחיצות כפתור) ולא צריך לדבר עם אף גורם (אנחנו מבוזרים זוכרים? האינטרנט שלנו!), היופי הוא שבעלי עסקים יכולים להגדיר שבכל פעם שהNFT הזה נמכר מחדש הם גוזרים אחוזים. כמה אחוזים? הם מחליטים! והם יכולים לשנות את זה, כי זה קוד! אז הם יכולים לעשות לוגיקה מורכבת כמו לקבוע את האחוזים לפי קריטריונים (כמה זמן נשאר למנוי למשל, או כמה ניקובים נשארו), לפי סטטוס המשתמש, לפי סטטוס העסק, או כל מידע אחר – זה בשליטתם.

נכון נכון נכון, לא צריך NFT בשביל זה, כל אחד יכול לפתח אפליקציה שפועלת בדיוק בצורה שתיארתי כרגע! וכאן קבור הכלב..

זאת לא הטכנולוגיה (המטורפת דרך אגב) שמשנה, זה לא העניין של אמנות או של נכס דיגיטלי (למרות שזה כן קריטי במקרה בו תיארתי) וזה לא כל ההונאות בתחום שלא קשורות בכלל (הן נמצאות בכל תחום) – זאת הפלטפורמה!

זה קל, זה מגניב, זה סקסי, זה כיפי, אפשר לשים על הNFT בשתי דקות תמונה של המותג, אפשר לשים אפילו וידאו, אפשר לשים אפילו משחק!

זה יכול (וגם יקרה בהמשך) להופיע באינסטגרם שלכם ותוכלו להראות לאנשים איפה אתם מנויים (בסדר בסדר רק אם אתם רוצים), זאת פלטפורמה נוחה ברמה העסקית והיא פשוט קיימת, בדיוק כמו מישהו שימציא אפליקציה מאד נוחה ויעילה וישווק אותה לעולם – אבל למה בעצם? זה בדיוק NFT, זאת סך הכל אפליקציה או טכנולוגיה על גבי הבלוקצ’יין שמאפשרת לעשות דברים מגניבים שכאלה

ונגעתי כאן רק בקצה הקרחון.

אני למשל מחזיק בVeeFriends, אחד הפרויקטים הגדולים בNFT, שמאפשר לכל מי שמחזיק אחד כזה להגיע לכנס תלת שנתי בחו”ל, מי שאין לו את הNFT לא יכול להשיג כרטיס בשום צורה אחרת.

מה קורה אם אני מוכר למישהו את הNFT שלי? הבעלים גוזרים 12% רווח, כי זה מה שהם הגדירו, ואגלה לכם סוד, רק מהמסחר שנוצר בשוק המשני הבעלים של הפרויקט הרוויחו עשרות מיליוני דולרים.

קחו עוד דוגמה מגניבה, אני רכשתי קורס בריאקט בעלות של כמה מאות דולרים. היום שאני כבר הרבה אחרי סיום הקורס, אין לי ערך באותו קורס שרכשתי, מה אם הפרטי כניסה שלי היו פשוט NFT שיכולתי למכור? במקרה הזה זה win-win-win

אני יכול למכור בזול יותר מהמחיר המקורי את הקורס שרכשתי ולהחזיר חלק מההוצאה.

מי שיקנה ממני את הNFT יקבל בדיוק את אותו המוצר רק בפחות כסף.

הבעלים של הקורס יקבלו אחוזים על המכירה המשנית הזאת שגם ככה כנראה היו מוציאים על שיווק ופרסום.

וכן, אם המודל נשמע לכם מוכר אתם לא טועים – זה נקרא אפיליאציה, רק הרבה יותר פשוטה. לא צריך להירשם לתוכניות ולקבל לינק ייחודי לכם, פשוט NFT.

הבטחתי  שנחזור לחלק האומנותי – אז כן יש גם את זה. אמנים יכולים להתלבש על הפלטפורמה ולעשות branding לNFT, כמו הקופים (Bored Ape Yacht Club) שאני מניח שכולכם שמעתם עליהם.

הNFT יכול להוות כרטיס חבר מועדון, למשל מי שיש לו NFT של הקופים, יכולים להגיע למפגשים סגורים של סלבים שמחזיקים בהם כמו סנופ דוג ואמינם.

האם הNFT עשו את זה? לא, הם סך הכל סיפקו פלטפורמה מגניבה לאירועים חברתיים והזדמנות עסקיות.

99% מהפרויקטים של הNFT שאנחנו רואים היום לא ישרדו, אבל גם 99% מהחברות (בסדר נו, אל תתפסו אותי באחוזים) לא שרדו את בועת הדוט.קום,

ה1% שכן שרדו נהיו מפלצות היום (אמזון, איביי, גוגל וכו’) וכך גם יהיה עם NFT וכל מה שאנחנו רואים בעולם הבלוקצ’יין.

ניר פריזיאן
WRITEN BY

ניר פריזיאן

מייסד אנפיטק - חברה ליעוץ ופיתוח פתרונות פרונטאנד וWeb 3.0
מנהל קהילת הפרונטאנדיסטים בפייסבוק ובלינקדין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *